Retrokki kuuntelee: Kataya ”Lives” (2008/2014)

Kataya Lives

Kokoelma pääasiassa instrumentaalista progea soittaneen Katayan parilta muutaman vuoden takaiselta keikalta. Samsara Recordsin arkistojulkaisuja, osa neljä.

Instrumentaalisuutta avitetaan laulu- ja puheäänillä, tässä yhteydessä soittimia nekin, ääninä kosketinsoittaja Matti Kervinen sekä vierailija Johanna Iivanainen. Vetovastuussa ovat kuitenkin Samu Wuoren ja Sami Sarhamaan kitarat sekä mainitun Kervisen ja Pauli Päiviön koskettimet.

Musiikki on taltioitu kahdelta keikalta, toinen vuodelta 2008 (yhtyeen ensimmäinen keikka), toinen vastaavasti 2010. Soundillisesti keikkojen välillä ei juuri huomaa eroa. Päiviö on jälkimmäisellä mukana koskettimissa, joten ehkä koskettimilla on hieman merkittävämpi rooli.

Sami Sarhamaa kuvailee Katayan musiikkia ambientiksi folk-progeksi. Hmmm. Pilkunviilaajana haluan olla hieman eri mieltä, vaikkapa vain periaatteesta. Yhtyeen ensimmäinen albumi ”Canto Obscura” voisi Sarhamaan kuvaukseen sopiakin, mutta live-tilanteessa porukka kuulostaa huomattavasti verevämmältä kuin mitä termillä ”folk” ainakin minä ymmärrän.

Melodioista voi ehkä löytää kansanomaista melankoliaa, mutta siinä se. Ja siinä myös sen viehätys: kuulen Katayassa jatkumon suomalaiseen 70-lukulaiseen kuningasprogeen – ja hieman 60-luvun psykedeliaankin. Progea ovat pitkät kitarakaaret, uljaat tuplariffit, tyynet kosketinsuvannot, pulputukset ja useat koukeroisetkin osat, loppupaisutukset.

Progen akateemisesta luonteesta ja siihen liitetystä kylmäkiskoisuudesta poiketen musiikki kuitenkin niin sanotusti vetää tai tuttavallisemmin svengaa. Ehkäpä se on livetilanteen, ja jämäkän rytmiryhmän, ansiota, bassossa Juha Aronen, rummuissa Tomi Laaksonen. Kuuntelen levyä kuulokkeilla, ja ehkä kaipaisin enemmän pohjaa eli bassoa.

Valtaosa biiseistä näyttää olevan ”Canto Obscuralta”‒ ne selkeimmin 70-luvun perinteeseen pohjautuvat. Voi olla että toinen, kokeellisempi albumi ”Voyager” – tässäkin blogissa joskus arvioitu – toimii paremmin levynä ja kokonaisuutena kuin keikalla. Itseäni viehättävät enemmän vetävät, selkeään melodiaan perustuvat kappaleet. Pääosin ne näyttävät olevan peräisin mainitulta ”Canto Obscuralta”, aikaisemmalta keikalta siis.

Niiden tunnelmassa on levollisuutta, loppukesän hehkua (erinomainen ”Opening Marsh”, joka olisi kantanut vielä pidempäänkin). ”Avojaloin” ja sen soundimaailman ”perinteisyys” – kitarat, urut, syntikka – viittaavat 60-luvun loppupuolelle. ”On a Moosen” kitara- ja kosketinsoolot kipuavat korkealle. ”Lento”-biisiin tuo omaa lisäväriään Johanna Iivanaisen sanaton laulu sekä Mikko Iivanaisen terävästi sooloileva kitara, Mikko tykittää myös ensimmäisen kiekon ylväässä nimibiisi ”Camera Obscurassa”.

Katayan musiikkiin on helppo upota. Se antaa tilaa ja avaruutta, jäsentää. ”Camera Obscuran” helpommat melodiat ja luistavat toteutukset sykähdyttävät. Toistan ”Opening Marshin” vielä illan päätteeksi.

Pekka

Kataya: Lives (Samsara Recordings SAMSR-04, 2014)

www.samsararecords.fi

www.facebook.com/samsararecords

sarhamaa.com

www.runningmoose.fi

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: