• Retroa vai rockia?

    Tätä blogia päivittävät Keijo "Keitsi" Lindgren ja Pekka Koskivaara - mm. ex-Musa- ja Back Beat-taustaiset musiikin ja vinyylin suurkuluttajat ja keräilijät. Tarkoituksenamme on jakaa tietoa ja mielipiteitä musiikista - rajattomasti ja ajattomasti. Kuvassa Pekka on vasemmalla, Keitsi oikealla.
  • Vanhemmat jutut

  • Löydä omasi!

  • Vinyylihulluus ei ota laantuakseen

    Kuuntelemme - kumpikin omilla tahoillamme - ahkerasti vuosikymmenien saatossa hyllyyn kertyneitä vinyylejä (toki myös CD kelpaa, jos vinyyliversio puuttuu tai sellaista ei ole edes olemassa). On nimittäin pakko, jos aikoo elinaikana käydä kaikki aarteet läpi edes 'puolella korvalla'. Kuunneltavaa on todella paljon, sillä aloitimme molemmat äänilevyjen keräilyn jo 1960-luvun jälkipuoliskolla. Ja harrastamme (lievä ilmaisu vinyl junkie -äijille) sitä intohimoisesti yhä edelleen - nyt ja vastakin! Onneksi Luoja on suonut meille pitkämieliset ja ymmärtäväiset elämänkumppanit. Maailma on pullollaan aivan loistavia levyjä, joita monikaan Suomessa ei ole milloinkan kuullut. Tai on jo autuaasti unohtanut kuulemansa. Eikä niitä levyjä soiteta radiossa, ainakaan virallisilla aalloilta. Aina kun tuollainen kiekko osuu levylautaselle, sielu värisee sekä onnesta että tuskasta. Omaa kuunteluelämystä varjostaa väkisinkin tieto siitä, ettei kukaan muu mahdollisesti pääse koskaan osalliseksi nautinnosta. Retrokki kertoo tuollaisista levyistä. Sinnikäs surfaaja saattaa hyvinkin löytää niitä netistä. Meitä kun on maailmassa muitakin... Moisten kummajaisten ohella esittelemme lyhyesti myös muunlaisia levyjä. Ikiaikaisista urotöistä upouusiin luomuksiin. Tarjonta tulee taatusti olemaan monipuolista (suorastaan sekalaista), sillä musiikilliset mieltymyksemme ovat ääripäistään hyvinkin erilaiset. Sen tulette kyllä huomaamaan... Retrokki kirjoittaa vain ja ainoastaan hyvistä levyistä, hienosta musiikista ja upeista artisteista, joista ei juurikaan puhuta muualla. Valtavirtauhon jätämme suosiolla muille.
  • Ilmoita sähköpostiosoitteesi, niin saat tiedon uusista Retrokki-viesteistä.

    Liity 35 muun seuraajan joukkoon

Retrokki kuuntelee: Freak Out!

Freak OutKyseessä ei ole Zappa-kiekko, vaan pääkaupunkilainen levy-yhtiö ja sen suojissa operoivat kokoonpanot, mm. Sweet Moses ja Mesopotamia.

Ulkomaankielellä puhutaan sweet spotista ja honey holesta, käännän sen täten mansikkapaikaksi – tässä yhteydessä kuvaan sillä sielua syvästi ravitsevaa kokemusta. Sellaisena kuulen valtaosan Freak Out! -lafkan puuhamiesten lähettämän mehevän paketin musiikista.

Pohjalla vellovat rockin ydinmehut, rytmi ja svengi. Freak Out! -kokoonpanoista kukin miksaa ydinmehuun omia mausteitaan. Sweet Moses -yhtye sinkoaa tyylikokeilujaan 60- ja 70-lukujen brittiläisestä rock-ytimestä.”Suomen Dungen”, sanovat. Kotimainen Mehu kääntää kielen härmäksi, vääntää vadelmaista iskelmäpotikkaa. ”OLV on trio, joka soittaa elektronista musiikkia rock-asenteella”, kirjoittavat pojat itse. Ja Mesopotamia sitten – instrumentaalisesti svengaavaa urku-kitaragroovea vähän Niemisen ja Litmasen hengessä.

Kollektiivista kajahtaa

Jossain vaiheessa ajattelin piirtää Freak Out! -yhtyeistä sukupuun, mutta tulos olisi ollut hyvinkin simppeli: periaatteessa samat heput vaikuttavat ristiin ja rastiin kaikissa kokoonpanoissa.

Sweet Moses ja Kotimainen Mehu ovat yksi ja sama yhtye: Juho Ojala, koskettimet, laulu, Joni Ranta, puhaltimet, taustalaulu, Lauri Laine, basso, Joonas Vainiola, rummut sekä Timo Metsäpeura, laulu, akustinen kitara ja sähköpiano. OLV on yhtä kuin Ojala, Laine ja Vainiola – no guitar, folks. Mesopotamiassa vaikuttavat Lari Pulkkinen,urut, Lauri Laine basso, Kalle Kyttälä, sähkökitara ja Tommi Niskanen, rummut.

Hippimeiningiltähän tuo monipuolisuus haiskahtaa! Aloitetaan tällä:

Sweet MosesSweet Moses ja ”Bom Bom! Or the Adventure According to Taika-Jim” (Freak Out FO02, 2013 (?))

60-luvun tapaan albumi on herkullinen sekametelisoppa tyylillisesti erilaisia biisejä, niitä sitovat yhteen melodisuus ja laulumaisuus. On rockpoppia, heavypoppia, progepoppia, psykepoppia, jazzpoppiakin. Kuin kuuntelisi 60/70-luvun taitteen Suosikki-lehteä ja sen karvapäägalleriaa.

Valtaosa biiseistä on merkitty T.K.Arvosen nimiin – hyvin on kaverilla muoto – tai muodot hallussa. Bowie, the Move, the Zombies, the Beatles, Pink Floyd – kaikkia näitä maukkaana sekoituksena.

Yksittäisinä kappaleina sävellykset ovat napakoita, popin ja rockin formaateissa hyvin viihtyviä, mutta kuitenkin kekseliäitä. Perinteisen rock-aseistuksen lisäksi biisejä koristellaan mm. puhaltimilla ja syntikoilla, myös moniääninen laulu ilahduttaa. Soolojen sijasta painopiste on rikkaissa, instrumentteja ja yksityiskohtia pursuavissa sovituksissa.

Ja jotta pop-sana ei saisi liikaa keventävää painoarvoa, painotan, että Sweet Moses svengaa ja retrokkaa niin maan perusteellisesti! Erittäin tyylikäs ja tyylitajuinen kokonaisuus, Shindig– ja Flashback-lehtien lukijoille pakollinen hankinta.

Kotimainen Mehu (Freak Out, 2013) EP

Kotimainen Mehu on yhtä kuin Sweet Moses sillä erotuksessa, että yhtyeen kieli on suomi, biisit hieman popimpia ja modernimpia. Helsinkiläisempiä, sanoisin. Peräti siihen asti, että esimerkiksi ”Tapiiria metsästän” -kappaleessa nimetään paikkoja pääkaupungista (Siltanen, Mummotunneli). Ko. biisin voisin musiikillisesti sijoittaa 80-luvun alun powerpopgenreen.

”Hei hei Marylou” – kevyttä bossaa, jonka väliriffissä Procol Harum -muistuma (”Pandora’s Box”), suomalaismelankolinen sävel, kaihoisat sanat. Kuunnellaan sateisena päivänä. Muutenkin tunnelma on hyvin rauhallinen: korkea huone, valkoiset seinät, puulattia. Kotimainen Mehu suodattaa suomalaisen iskelmän parhaita paloja, väliaineena toimii Leevi & the Leavings. ”Ääriviivat” kääntyy bossanovasta vasempaan, progevääntöineen se on kuin Wigwamia popimmillaan.

Kokonaiskuva Kotimaisesta Mehusta on selkeän kaupunkilainen, kertooko EP:n mitta että kyseessä on vielä tyylikokeilu?

OLV (Freak Out FO05, 2014), EP

OLVAllekirjoituksena ”OLV – rauhan, edistyksen ja kosmisen yhteyden puolesta”. Muuten kolmen biisin instrumentaali-EP, mutta ”Valentina” lienee ylistyslaulu 60-luvun neuvostoliittolaiselle naiskosmonautille Valentina Tereshkovalle. Biisi lapsuuden sankarille tämäkin. ”Sirens of Sirius” lisää jytkettä Giorgio Moroderin ja Mecon hengessä. Ei laulua, mutta kerrottu tarina oletetusti ulkoavaruuteen sinkoutuneesta miehitetystä Sputnik 7 -satelliitista. Totta vai tarua?

Mukava tyyliharjoitus, toteutettu kokonaisuudessaan yhden viikonlopun aikana. Tästä pääsemme sujuvasti instrumentaaliseen Mesopotamiaan.

Mesopotamia ”Internationally Wanted: The Story of Paco” (Freak Out FO01, 2011)

MesopotamiaLienee Freak Out! Recordsin ensimmäinen julkaisu, urku- ja kitaravetoinen instrumentaalikiekko vähän Niemisen ja Litmasen hengessä, toki runsaammalla soitinarsenaalilla. Melodisuudessa on kuitenkin paljon samaa: suomalaista metsätietä ja melankoliaa (”Following Captain Walrus”). Samalla areenalla ovat mellastaneet myös ainakin Laika & Cosmonauts  ja Potatoes.

Tunnelma tihenee ”Toma-toesin” mainion jazzfunkin rytkeessä, ”George the Groper” lisää kierroksia, pinkeää kitarapuristusta seuraa ärjy urkuvääntö. ”(The Last Minutes of) Happy Hour” on leppoisampi sointukierrätys, 70-luvun leffan autolla-ajo kohtauksen taustamusiikki: auto kaartelee kapeita alppiteitä. Makoisa sähköpianosoolo. ”Agent Nuggetin” kruunaa Santana-henkinen kitarapurskahdus, lattaria tässä biisissä liikutellaan muutenkin.

Tiukkakäänteistä ”Slow Motion Larsia” seuraa ”King Strawberry”, ilmetty tunnari johonkin brittiläiseen veijarihumoristiseen agenttisarjaan. Pitkä ”Persian Boogaloo” seilaa vähän siellä ja täällä, lienee keikoilla mainio jamibiisi. Tietysti sillä edellytyksellä, että Mesopotamia on vielä olemassa ja tekee keikkoja. Netin mukaan vastaus on kyllä, ja että lavalla bändi ryydittää settiään iskelmäcovereilla.

Sehän istuu tähän musiikkiin mainiosti, sillä Mesopotamiassa on enemmän kyse tunnelmasta ja tunnelmallisesta kokonaisuudesta kuin sankarillisista sooloista. Hipahtaa pippalomusaa, sanoisin.

Retrokki toivottaa Freak Out! Recordsille pitkää ikää, neitseellistä vinyylien raaka-ainetta ja inspiraatiota urien täyttöön.

Pekka

https://fi-fi.facebook.com/freakoutrec

https://soundcloud.com/freakoutrecords

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: