• Retroa vai rockia?

    Tätä blogia päivittävät Keijo "Keitsi" Lindgren ja Pekka Koskivaara - mm. ex-Musa- ja Back Beat-taustaiset musiikin ja vinyylin suurkuluttajat ja keräilijät. Tarkoituksenamme on jakaa tietoa ja mielipiteitä musiikista - rajattomasti ja ajattomasti. Kuvassa Pekka on vasemmalla, Keitsi oikealla.
  • Vanhemmat jutut

  • Löydä omasi!

  • Vinyylihulluus ei ota laantuakseen

    Kuuntelemme - kumpikin omilla tahoillamme - ahkerasti vuosikymmenien saatossa hyllyyn kertyneitä vinyylejä (toki myös CD kelpaa, jos vinyyliversio puuttuu tai sellaista ei ole edes olemassa). On nimittäin pakko, jos aikoo elinaikana käydä kaikki aarteet läpi edes 'puolella korvalla'. Kuunneltavaa on todella paljon, sillä aloitimme molemmat äänilevyjen keräilyn jo 1960-luvun jälkipuoliskolla. Ja harrastamme (lievä ilmaisu vinyl junkie -äijille) sitä intohimoisesti yhä edelleen - nyt ja vastakin! Onneksi Luoja on suonut meille pitkämieliset ja ymmärtäväiset elämänkumppanit. Maailma on pullollaan aivan loistavia levyjä, joita monikaan Suomessa ei ole milloinkan kuullut. Tai on jo autuaasti unohtanut kuulemansa. Eikä niitä levyjä soiteta radiossa, ainakaan virallisilla aalloilta. Aina kun tuollainen kiekko osuu levylautaselle, sielu värisee sekä onnesta että tuskasta. Omaa kuunteluelämystä varjostaa väkisinkin tieto siitä, ettei kukaan muu mahdollisesti pääse koskaan osalliseksi nautinnosta. Retrokki kertoo tuollaisista levyistä. Sinnikäs surfaaja saattaa hyvinkin löytää niitä netistä. Meitä kun on maailmassa muitakin... Moisten kummajaisten ohella esittelemme lyhyesti myös muunlaisia levyjä. Ikiaikaisista urotöistä upouusiin luomuksiin. Tarjonta tulee taatusti olemaan monipuolista (suorastaan sekalaista), sillä musiikilliset mieltymyksemme ovat ääripäistään hyvinkin erilaiset. Sen tulette kyllä huomaamaan... Retrokki kirjoittaa vain ja ainoastaan hyvistä levyistä, hienosta musiikista ja upeista artisteista, joista ei juurikaan puhuta muualla. Valtavirtauhon jätämme suosiolla muille.
  • Ilmoita sähköpostiosoitteesi, niin saat tiedon uusista Retrokki-viesteistä.

    Liity 36 muun seuraajan joukkoon

Retrokki kuuntelee: Red Crickets ”Red Crickets”, 2013

red crickets

 

Istuskelen piippua poltellen aurinkoisella kotiparvekkeella. Silmät seikkailevat puutarhassa, jonka armas vaimoni haravoi viikonloppuna tiptop-kuntoon. Ajatukset ovat kuitenkin nauliintuneet taustalla soivaan musiikkiin. Miellyttää kyllä, mutta mitä sytyttävää siitä teille kertoisin?

Kyseessä on pari vuotta sitten perustetun turkulaisen Red Crickets -yhtyeen samanniminen esikoinen, kahdeksan sinkkumittaisen originaalibiisin kokoelma. Kestoltaan siis varsin lyhyt luomus, jonka ehtii kuunnella kolmasti samassa ajassa kuin niin monet ehkä turhankin täyteen ahdetut CD-julkaisut.

”Red Crickets” on levy, joka pelaa ensisijaisesti emotionaalisilla arvoilla. Perttu Lempisen ja Roy Gonzalezin rustaamat rallit ovat rakenteeltaan suhteellisen simppeleitä ja helposti omaksuttavia.  Soitannollisten suursaavutusten sijaan paino lepää Lempisen lauluosuuksissa: melodioissa, englanninkielisissä lyriikoissa ja eritoten tulkinnoissa – tavassa tehdä pienistä tarinoista tulkkeja suuremmille tunteille.

Mollivoittoinen surumielisyys, kiireettömyys ja tarinankerronnan uskottavuus antavat Red Cricketsin musiikille voimaa, herättävät sielun sopukoissa hetkittäin hyvinkin voimakasta vastakaikua. Etenkin A-puolen päättävän ”Water”:in lyhyt kertosäe ’See you again’ koskettaa jotakin ylen herkkää kohtaa sisimmässäni. Muutenkin biisi on Red Cricketsiä hienoimmillaan, hartaan kaunista poppia parhaimmillaan.

Pidän kaikista muistakin kiekon seitsemästä biisistä. En niinkään yksittäisinä esityksinä kuin osana  kokonaisuutta. Se kun on varsin ehjä, tunnetasolla hyvinkin tasapainoinen sellainen.

Red Crickets soittaa varsin mallikkaasti, tosin – kuten jo ohimennen totesinkin – ilman veret seisauttavaa virtuoositeettiä. Se ei edes istuisi tämän varsin kompaktina pidetyn levyn luonteeseen. Ja kuitenkin etenkin kosketinsoittaja Roy Gonzalez pudottelee uruistaan muutaman siksi maukkaan soolon, että veikkaan esimerkiksiCorridor”:in ja Jane’s Apartment”:in kasvavan elävän yleisön edessä aivan uusiin mittoihin.

Myös hitaan blues-sävytteisesti käynnistyvä, pian kuitenkin jatsahtavaksi svengailuksi ja melkeinpä hard rockiksi äityvä ”Game” on pomminvarma killeri keikoilla. On muuten levyn biiseistä myös se, jolla Red Crickets on naittanut eniten erilaisia tyyliaineksia yhteen. Vieläpä niin onnistuneesti, ettei minkäänlaisesta pakkoavioliitosta päästä puhumaan.

Mihin tätä nyt vertaisin? Yhtymäkohtia on vähän sinne ja tänne. Sen verran jäävät kuitenkin häilyviksi, etten julkea niitä sen kummemmin nimetä. Tapansa mukaan Pekka lienee paremmin kartalla tämän sortin näkemyksellisyyasioissa. Jospa tyydyn siis puhumaan vain sofistikoituneesta kitaravetoisesta pop-rockista, johon piilovaikutteita on kertynyt monesta suunnasta ja usealta eri vuosikymmeneltä.

Mutta fantasiatasolla Red Cricketsistä tulee mieleeni esimerkiksi Stevie Ray Vaughan. Kotona levyltä kuunneltuna nousee tippa linssiin, livenä parin kaljatuopin innoittamana minä itse encorea ulvoen 🙂

Keitsi

———————–

Kuten Keitsi arviossaan antaa ymmärtää, allekirjoittaneella on sisäsyntyinen tarve eritellä, määritellä ja luokitella ‒ tunnistaa vaikutteet, löytää riippuvuussuhteet, sijoittaa kartalle. Enkä ole edes insinööri!

Hiekkaharjun oraakkeliin on siis Red Cricketsienkin tyytyminen.

Erittelen, määrittelen ja luokittelen.

Jos tämä levy olisi ilmestynyt 60-luvulla, turkulaisen Red Cricketsin yhteydessä olisi puhuttu kitarapopista tai -rockista. Nyt asia ilmaistaan termillä vaihtoehto- tai indierock. Sama asia. Ja kun musiikki tulee tukevalta vinyyliltä, kitarat helisevät ja koskettimet helähtelevät tavallistakin kirkkaammin, komppi tuuppaa kappaleita tömäkämmin eteenpäin. Läsnäolon tuntu on vahva.

Käytän sanaa ”luomu”; myös siinä merkityksessä, että soittoa ja laulua on jälkikäteen tuskin lainkaan käsitelty tai äänilannoitteella terästetty. Koskettimia on joskus kaksin kappalein, taustalauluja jonkin verran. Niillä maanläheisillä eväillä mennään, mitä rockin esijumalat ovat myöhemmille sukupolville suoneet. Laulaja Perttu Lempisen rohkeutta ihailen: vokaalit on miksattu pintaan, laulua pitää selkeästi hieman pinnistellä. Luomua sekin.

Sijoitan kartalle, tunnistan myös vaikutteita.

Samalla kun istun keinutuolissa ja kuuntelen Red Cricketsiä, muistelen Back Beat -jutturetkeä Turkuun 80-luvun alussa. Tapasimme talvisessa ja aurinkoisessa Turussa, vanhassa talossa rautatieaseman kupeessa soittajia ja laulajia ainakin yhtyeistä Wrum, Streets, Pasi & Mysiini sekä Fabrics. Bändien debyyttikiekot olivat ilmestyneet tai juuri ilmestymässä. Nuoria musikantteja yhdisti hillitön into itseilmaisuun ‒ musiikki avaisi portin koko maailmaan. Virtuoosisen soittotaidon puute ei noina punkin jälkeisinä vuosina häirinnyt, vaikka toki muutamat soittajat instrumenttinsa suvereenisti hallitsivatkin. Tärkeintä oli täpinä, halu, hinku.

Red Crickets olisi sopinut saumattomasti tuon retken juttukohteeksi.

Samalta ajalta heitän keinutuolista nimet Talking Heads ja varsinkin laulaja David Byrne. Esimerkiksi ”Water”-biisin keinahtelevassa rytmissä sekä Lempisen jylhässä laulussa tunnistan Talking Headsien alkuaikoja. Koskettimissa on paikoitellen Doors-pölyä, ”Game”-biisin alku laukaisee ”Cars Hiss by My Window” -muistikuvan ‒ kunnes biisi tekee jazz-rock-käänteen. Turku-blues?

Ykköspuolen ”Corridor” kertoo ehkä parhaiten Red Cricketsien luonteesta: hienovarainen ja henkeväkin Procol-mainen melodia, pehmeä laulusuoritus, miellyttävä piano. Kunnes biisi äkillisesti kääntyy rullaavaksi roadmovie-meiningiksi. Pitkä suora, musta asfaltti, autio erämaa, häikäisevä aurinko. Tarkoittaa Red Crickets -kielessä, että biisit ovat usein moniosaisia, kompakteja, loppuun sovitettuja. Sikäli enemmän kitararockia kuin helppoa kertosäepoppia, ja samalla kuuntelua kestävää.

Vedän yhteen.

Itse pidän Red Cricketsistä kiireettömänä, levollisena ja ilmavana. Vauhti, tikkaaminen ja rymistely tarkoittavat, että siirrytään osaamisen ylärajoille. Sen vuoksi vinyylin puoliskoista rauhallisempi ykkönen miellyttää enemmän keinutuolissa istuvaa oraakkelia. Kakkosessakin on toki puolensa: voisin kuvitella, että keikalla jalka vipattaa juuri kakkospuolen biisien tahtiin.

Pekka

Red Crickets ”Red Crickets”, Art Safari ASLP 002, 2013

Saatavana sekä vinyylinä että CD:nä. Löytyy netistä myös ladattavassa muodossa. Kaikkia formaatteja voit tilata täältä http://redcrickets.bandcamp.com/

Perttu Lempinen: laulu

Roy Gonzalez: kosketinsoittimet, taustalaulu

Marko Karjalainen: rummut

Miikka Mäkipaakkanen: basso

Jari Räävi: kitara, taustalaulu

https://www.facebook.com/RedCrickets

Advertisements

Yksi vastaus

  1. […] Red Crickets -tuotosta arvioimme kolmisen vuotta sitten sekä Keitsin että meikäläisen toimesta näin. Ehkä mukana oli sympatiapisteitä, niitä kun kertyy tyylipuhtaasta, tahdikkaasta ja […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: