Keitsi kiertää maailmaa: Tantra ”Mistérios e Maravilhas”, 1977, Portugali

Portugalilaisten progekiekkojen osalta levykokoelmani valikoima on valitettavan suppea. Niitä kun ei ole olemassa niin hirveästi…

Sinfonisen progen genreen sijoittuva Tantra kuuluu portugalilaisen edistyksellisen rockmusiikin peruskaartiin yhdessä Petrus Castrusin, José Cidin, Sagan ja Ananga Rangan kanssa. Bändistä ei ole saatavilla juurikaan tietoa, onneksi sentään diskografia on hallussa. Vasta 1970-luvun puolivälissä diktatuurin ja sensuurin ikeestä vapautuneen maan ’progehistoriikki’ kaipaa kipeästi kirjoittajaa.

Nelimiehisen Tantran vuonna 1977 ilmestynyt esikoisalbumi ”Mistérios e Maravilhas” on varsin kunnianhimoinen luomus. Silmiini osuneet rinnastukset Genesikseen, Yesiin, Gentle Giantiin ja muihin brittiprogen ikoneihin eivät tee täyttä oikeutta yhtyeelle. Vaikutteita – välillä vahvojakin –  en kiistä, mutta kyllä Tantran tekemisissä on silti ihan oma taiteellinen poltteensa.

Levyn aloittaa rytmi- ja tunnelmavaihdoksilla leikittelevä sinfoninen”A Beira do Fim”. Huomio kiinnittyy heti kättelyssä bändin erinomaisiin soitannollisiin valmiuksiin. Eritoten kosketinsoittaja Armando Gama ja rumpali Toze Almeida tuntuvat olevan parhan A-ryhmän pelimanneja. Myös alkukieliset lauluosuudet (pääosin kiekko on instrumentaalikamaa) kuulostavat vallan hienoilta.

”Aventuras de um Dragao num Aquario” on kaunis akustinen kitarainstrumentaali, lajissaan aivan pätevä välipala. Levypuoliskon päättää kevyellä pianointrolla käynnistyvä nimibiisi, jota luonnehtisin progressiivisen jazz-rockin ja Iberian niemimaan isolta itänaapurilta omaksutun flamenco-rockin ristisiitokseksi. Kitaristi Manuel Cardoso tuntuu olevan vallan sukkelasorminen kaveri.

Ei muuta kuin ahteri ylös työtuolista ja kiekkoa kääntämään.

Kestoltaan koko albumin pisin, rumpali Almeidan säveltämä ”Maquina da Felicidade” edustaa Tantraa kokeellisimmillaan. King Crimsonin ”Red”-ajoilta tuttu, voimakkaita emotionaalisia jännitteitä luova  ’intervallihyppely’ purkautuu hyvällä maulla toteutettuun rumpusooloon, jossa pönttöjä on panoroitu maukkaasti kanavasta / korvasta toiseen. Biisin loppuosa (2/3 kokonaiskestosta) tarjoaa kuultavaksi runsain  mitoin kiperiä käännöksiä ja nopeavaikutteisia tunnepiikkejä.

Etusivun tavoin myös takapuolelle on kahden pitkän ja energisen bändiopuksen väliin läntätty rauhoittava one-man-välisoitto. Lyhyt ”Variacoes Sobre uma Galaxia” paljastaa, että Armando Gama on hyvinkin saattanut haaveilla joskus konserttipianistin urasta.

Pitkäsoiton loppukaneetin tiskiin takoo kiharainen, osin Gentle Giant -vaikutteinen progepala ”Partir Sempre”. Tyrkyllä on taas tuokio portugalinkielistä laulantaa – ei kuitenkaan aivan yhtä onnistuneesti kuin ”A Beira dom Fimissä”.

Ihan mainio esikoislevy tämä ”Misterios e Maravilhas”. Lukemieni hajakomenttien perusteella (levyä en ole koskaan kuullut) 1979 ilmestynyt ”Holocausto” on kuitenkin vielä sitäkin parempi. Sitä vastoin bändin kolmosalbumi ”Humanoid Flesh” vuodelta 1981 kävi aikoinaan anelemassa leposijaa  levykokoelmassani. Suureksi pettymyksekseni musiikki oli kuitenkin niin valjua new wave -vetoista maintreamia, että annoin heti kohta kiekolle kenkää 😦

Tantra ”Mistérios e Maravilhas”, EMI 8E 068-40454, alkuperäinen vinyylijulkaisu vuodelta 1977. Ranskalainen Musea-firma on julkaissut sen CD:nä tunnuksella FGBG 4224. Käsittääkseni vieläkin tuoreempi CD-versio on olemassa.

Tantrasta ja bändin levyistä voit lukea lisää täältä www.progarchives.com/artist.asp?id=327. Portugalilaisesta progesta pääset paremmin kärryille täältä http://progressive.homestead.com/portugalprog.html

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: