Pekka retroilee: Kebnekajse ”Resa mot okänd mål”, 1971, Ruotsi

kebnekajsePitkäikäisen ruotsalaisyhtyeen esikoinen. Vaikka suunta on vielä vähän hakusessa, tahto ja toteutus ovat väkeviä –  ja leikkisiäkin. Primus motorina kitaristi Kenny Håkansson (ex-T-Boones, ex-Baby Grandmothers, ex-Mecki Mark Men).

Progg på svenska?

Naapurimaassa ”progressiivinen musiikki” -nimitys sisältää myös poliittisen vivahteen – musiikin pitää olla vaihtoehtoista ja edistyksellistä ja siinä pitää olla sanomaa. Siksi Ruotsissa termi ”progg” tuo mukaan myös kansanmusiikin, musiikkiteatterin, folkin, poliittisen laulun, etnon… Puhutaan ”Liikkeestä” tai ”Suuntauksesta” – ”Rörelsen” – jonka joukoissa seistään tai sitten ei. Tämän kahtiajaon koki aikanaan myös Kebnekajse. Nimittäin tuo sanoma-vaatimus oli vaikea täyttää, kun kyseessä oli perustaltaan instrumentaalibändi… Rajat olivat selkeitä ja mielipiteet jyrkkiä. Esimerkki: kun Kebnekajsen myöhempään kokoonpanoon kuului muusikko, joka oli soittanut myös Abban taustalla, häntä ei päästetty muun bändin mukana kaikkiin tilaisuuksiin soittamaan! Tasapainottelu oli hienovaraista hommaa, kun kuitenkin kuuluttiin edistyksellisen rockin soittajiin ja haluttiin hyödyntää lukuisten poliittistenkin tilaisuuksien tarjoamat keikkamahdollisuudet. Sen vuoksi Kebnekajsen kaverit kutsuivat soittoaan ”instrumentaalimusiikiksi, jossa on sanomaa”.

Itse luokittelen yhtyeen kuitenkin progeen, sanalla kun on tässä maassa – ja muuallakin – eri merkitys.

Kebnekajsen ehdoton liikkeellepaneva voima ja idealinko oli kitaristi ja biisintekijä Kenny Håkansson. Tarinan mukaan omapäisyys näkyi jo hänen ensimmäisessä yhtyeessään: T-Boones (jossain T-Bones) päätti, että heidän soittamallaan pop/bluesilla ei ollut esikuvia. T-Boones-blues syntyi siis Ruotsissa, ei suinkaan tyylin tunnustetuilla alkulähteillä – tosin kuulokuvien perusteella T-Boonesin musiikkia kuvaisi paremmin sana autotallirock tai garage – tai jos tuo sitten on Ruotsi-bluesia!? T-Boonesista kehittyi Baby Grandmothers (tai Baby Grand Mothers), joka tuli tunnetuksi vapaamuotoisista, pitkistä jamibiiseistä, Jimi Hendrixin parin Ruotsin-keikan lämmittelijänä – sekä Love Recordsin julkaisemasta singlestä ”Somebody Keeps Calling My Name” (Eteenpäin GN-5). Jossain vaiheessa Baby Grandmothers yhdistyi Mecki Bodemarkin vetämään Mecki Mark Men -kokoonpanoon – kunnes Baby Grandmothersien kolme herraa, Kenny Håkansson, Pelle Ekman (rummut) ja Bella Ferlin (oikeasti Bengt Linnarsson) (basso) sekä kitaristi Rolf Scherrer päättivät perustaa Kebnekajsen.

Rock & blues & heavy & folk & etno…

Varsinaisesti Kebnekajse tuli tunnetuksi rockin ja ruotsalaisen kansanmusiikin naittamisesta – mutta se ei tapahtunut ihan heti alkumetreillä, jolloin tämä ”Resa mot okänd mål” syntyi. Musiikillisesti ensimmäisen albumin ydin on pitkissä, melko raskaissa, kitaravetoisissa instrumentaalibiiseissä, kaikki Håkanssonin käsialaa. Tosin kiekon avausbiisi ”Tänk på livet” on laulettu, aika tavallinen rock – olen jopa kuulevinani varhaista glam-vaikutetta paljon ennen glam-aikaa? Kakkonen ”Frestelse i stan” yksinkertaisine ja hypnoottisine kuvioineen rullaa sen sijaan vastustamattomasti! Jotain Zeppelinmäistäkin tässä on: musertavan tehokas riffi, tanakasti etenevä soitto – tätä rytmijunaa eivät kevyet esteet pidättele.

Olen yrittänyt itselleni selittää, mikä tässä levyssä viehättää niin paljon, että kiekon CD-versio on pyörinyt autossa lukemattomia kertoja. Sama simppeli muutaman nuotin kuvio pistetään repeatille, pikku hiljaa lisätään höyryä ja lopuksi Håkanssonin ja Scherrerin kitarat käyvät välillä raivoisan, välillä kiertelevän ja kaartelevan kaksintaistelun. Kaava on simppeli ja toistuu useammassa biisissä pienin tyylillisin ja rytmisin variaatioin. Ehkä juuri tuo yksinkertaisuus viehättää: Pelle Ekmanin ja Bella Ferlinin jo Baby Grandmothersin ajoista yhdessä marinoitunut rytmiryhmä vauhdittaa vastustamattoman vetävää mutta kuitenkin ilmavaa höyryjunabiittiä, kitarat antavat kuviolle väriä – välillä viiltävästi vuorovedoin, välillä niin tasatahtia rytmiryhmän kanssa, että yhtye kuulostaa yhdeltä soittimelta.

Toinen syy levyn vetovoimaan on levyn erinomainen sointi: tuohon aikaan useimmat näillä main julkaistut lätyt kärsivät tuhnuista saundeista. Ei tämä levy! Niinpä arvostamani ruotsalaiskirjoittaja Bengt Eriksson omistaakin pienen pätkän CD-julkaisun mukana tulevan vihkosen tekstistä äänitykselle (ja miksaukselle), jossa kuulemma ensimmäisiä kertoja Ruotsissa käytettiin ekvalisaattoria. On Erikssonin mukaan ekvalisaattorin ansiota, että jo aiemmin hallittujen jykevän basson ja kuulaan diskantin lisäksi keskialueesta onnistuttiin leipomaan kirkas ja puhdas, tasapainoinen ja väkevä.

Ja vielä yksi kiitoksen aihe: monipuolisuus. ”Förberedelsen till fest” vetävää rautalankaa itämaisin maustein, ”Kommunisera!” laulettu, Pen Lee -kauden Dave Lindholmin mieleen tuova – vähän tankkaava kertosäe. Olisiko tässä biisissä se sanoma, jota ”Liike” kaipasi? Olemassaolon tarkoituksesta eli syvällisistä jutuista nimittäin lauletaan. Nimikappale ”Resa mot okånd mål” – oudoilla pikkuoravaäänillä laulettu vokaaliosuus, kiperiä kitarakäänteitä vaikkapa Matti Järvisen soololevyn tyyliin. Ainoa biisi, jota ilman voisin elää, on ”Jag älskar sommaren”; turhan pitkä, turhan päämäärätöntä akustista slideliu’uttelua. ”Orientens express” ei ehkä puksuta itämaille, vaan viettää lievän reggaekompin keinuttamana aurinkoista päivää Jamaikalla – olisiko tämä esimakua yhtyeen myöhemmälle etnoilulle, jota lyömäsoittaja Hassan Bah tulisi muutaman vuoden sisällä inspiroimaan? Ajankohta reggaevaikutteille on kylläkin hyvin varhainen, kun reggae popularisoitui vasta useita vuosia myöhemmin…

Vertaan Kebnekajsen esikoista Jukka Tolosen samana armon vuonna ilmestyneeseen ensialbumiin. Olisiko näiden levyjen ero samanlainen kuin Suomen ja Ruotsin ero muutenkin? Lahden takana eletään vähän kevyemmin ja kuplivammin, sveamamman poikien harteilla ei ole niin suurta painolastia kuin suloisessa Suomessamme. Siinä missä Tolonen on ylväs, korkealentoinen, puhdaslinjainen ja totinenkin, siinä Kebnekajse ja Håkansson ovat maanläheisempiä ja leikkisämpiä. Molemmat upeita kokonaisuuksia silti!

Tämän jälkeen tapahtunutta: skandietnoa hippimaustein

Håkansson oli 70-luvun alussa yksi Ruotsin käytetyimpiä studiokitaristeja, joka Kebnekajsen rinnalla tekemillään studiokeikoilla törmäsi myös ruotsalaiseen kansanmusiikkiin – ja innostui. Hänen suunnitelmissaan oli rockia ja folkia yhdistelevä soolokiekko, mutta Kebnekajsen ja Homo Sapiens -yhtyeen yhteiset keikat ja keikkojen jälkeiset jamit tukholmalaisella klubilla johtivat ensin kokoonpanojen molemminpuoliseen ihastumiseen, yhdistymiseen, ja lopulta ”Kebnekajse II” -albumiin vuonna 1972. Suurkokoonpano – mm. kaksi rumpalia, kaksi basistia, useampi laulaja, pari-kolme kitaristia, kosketinsoittaja, viulisti – keikkaili ahkerasti ympäri Ruotsia ja synnytti erikoislaatuisella kokoonpanollaan, uniikilla soinnillaan, ehkäpä hippi-folkrockiksi määriteltävissä olevalla musiikillaan ja pitkillä keikoilla Kebnekajse-legendan. Håkanssonin haaveilema soolokiekko ilmestyi sitten myöhemmin (”Springlekar och gånglåtar” (1977)).

Kebnekajse: Resa mot okänd mål (Silence SRS 4605, 1971, CD: Silence SRSCD 3606, 2001)

www.kebnekajse.se

www.kennyhakansson.se

www.babygrandmothers.se

Mainokset

5 vastausta

  1. Hienoa Pekka, tuosta kiekosta olin ajatellut kirjoittaa itsekin. Yksi pieni tarkennus. Käsittääkseni Baby Grandmothers -sinkun julkaisulla ja Love Recordsilla ei ole suoraa yhteyttä. Eteenpäin! -levymerkki oli M.A. Nummisen ja Pekka Gronowin kimppaviritys jo ennen (tosin vain pari kuukautta) kuin Blomin Atte, Donnerin Otto ja Schwindtin Chrisse panivat Loven pystyyn. Toki tyypit ja lafkat tekivät sittemmin hyvinkin tiivistä yhteistyötä.

    Muistan muuten, kuinka kuulin ”Somebody Keeps Calling My Namen” radiosta joskus 1968. Ohjelmaa en nimeltä muista, mutta Gronow sen juonsi esitellen bändin kitaristin Kenny ”Big Finger” Håkanssoniksi. Musiikista jäin tuolloin monttu auki…

    Keitsi

    • Niinpä taisi olla – jostain syystä alitajuntani on niputtanut Loven ja Eteenpäin!-merkin kimppaan, vaikka Love-merkin historiikki onkin tullut luettua… taitaa olla kertauksen paikka!
      Pekka

  2. Nyt vasta aloin lukea näitä juttuja.
    Tästä tuli mieleen,että oletko jo tiennyt Kebnekajsen suomi kytkennästä?

    http://www.mikkeli.fi/fi/kirjasto/rock/konsertit/kebne.htm

    • Terve, ja kiitos viest(e)istsi!

      Tuosta Kebnekajsen 70-luvun konsertista en tiennyt – kysymys kuuluu, miksi juuri Mikkeliss?! Oliko osa pitemp kiertuetta?

      Kysyit mys Kaamoksen Tavastian keikan nauhoituksesta. Kyll kiinnostaa, mutta teknisesti sivistymttmn hankalat latausmeiningit ovat mulle vhn hankalia. Tarkoilla ohjeilla ehk…

      Olin muuten jokin aika sitten yhteydess Hkanssoniin, kun tilasin suoraan ijlt hnen viimeisimmn cd:ns – hyvinkin ruotsalaista laulelmameininki, kaukana Kebnekajsesta.

      Kiitos aktiivisuudestasi, ja hyv kevn jatkoa – lhettele jatkossakin kommentteja ja tarkennuksia!

      t. Pekka

    • No joo, luin uudelleen tuon Mikkeli-jutun, ja siinhn oli maininta kolmen keikan kiertueesta… Kebnekajse sek Dave & Orfeus – mahtava setti!

      t. Pekka

      23. tammikuuta 2012 10.04 Pekka Koskivaara kirjoitti:

      > Terve, ja kiitos viest(e)istsi! > > Tuosta Kebnekajsen 70-luvun konsertista en tiennyt – kysymys kuuluu, miksi > juuri Mikkeliss?! Oliko osa pitemp kiertuetta? > > Kysyit mys Kaamoksen Tavastian keikan nauhoituksesta. Kyll kiinnostaa, > mutta teknisesti sivistymttmn hankalat latausmeiningit ovat mulle vhn > hankalia. Tarkoilla ohjeilla ehk… > > Olin muuten jokin aika sitten yhteydess Hkanssoniin, kun tilasin suoraan > ijlt hnen viimeisimmn cd:ns – hyvinkin ruotsalaista > laulelmameininki, kaukana Kebnekajsesta. > > Kiitos aktiivisuudestasi, ja hyv kevn jatkoa – lhettele jatkossakin > kommentteja ja tarkennuksia! > > t. Pekka >

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: